Széleskörű ismeretek az
Időspolitikáról
Valahányszor az idős emberekről
szó esik bármilyen korú társaságban, akkor a nyugdíjas helyzet, mint
téma jön elő. Nyugdíjasok körében pedig, szemérmesen ugyan, de előbb-utóbb a nyugdíjakra
terelődik a beszélgetés. Valóban ezzel kimerül az IDŐS kor „leírása”? Ebben a
fő fejezetben sokkal sokrétűbben „járjuk körül” ezt a kérdést. Honlapunk ezen fejezetében a „Nyugdíjasságról”,
ezen belül a Nyugdíjrendszer újraépítéséről témát részletesen a KSH
aktuális adatainak és néhány tanulmánynak a feldolgozásával, a következő kérdések
megválaszolásával tekintjük át. Ezekkel az összefoglalókkal az volt a célunk,
hogy nekünk időseknek az érdekeink képviselete során kijelentéseinket mindig
objektív, számszerű adatokkal tudjuk alátámasztani. |
Hogyan
„élnek” a köztudatban az idősek Napi tapasztalatunk Magyarországon a
médiában és a politikai élet szereplői részéről, hogy az „idősekről” egysíkúan
esik szó. Ilyenkor a 2,1-2,6 millió emberről, mint egy homogén tömbről beszélnek. Az ifjúkorú és fiatal felnőttkorúak (15-25 év), a korai felnőttkorúak (25–45 év) és az érett
felnőttkorúak is (45-65 év, noha ők már elég „közel vannak” időben az öreg
korhoz) a 2,1 millió 65 év feletti, sajátjogú nyugdíjas „tömböt” az „időotthonok”
lakóival azonosítják, akik súlyosodó szervi krónikus betegségekkel „küzdenek”,
nem tudják ellátni magukat, szellemileg leépülőben vannak. További kép: egyébként
is, BABUSGATNI kell a „nagyikat”, mert NAGYON NEM ÉRTENEK az ÚJ KOR
TECHNOLÓGIÁJÁHOZ. Egy „másik véglet” a bulvárlapok és a
kereskedelmi TV-k reklámjai, ahol csak a „happy”, fiatalos, „életerős”
nyugdíjasokról szoktak írni, akik kerékpároznak, táncolnak, „buliznak”. A
reklámok „ugyan” arra is utalnak, hogy itt fáj, ott fáj, de MÁR IS VAN
ORVOSSÁG, „ezt szedd be” és máris „megy a meló”. |
A tudomány leírása az IDŐSÖDÉSRŐL Mivel minden ember a gyerekkor, az
ifjúkor, a korai felnőttkor és az érett felnőttkor után „elérkezhet” abba az
élettani állapotba, hogy egyre inkább „elfogy az ereje” és egyre több összefogásra,
segítségre lesz szüksége a napi életének megéléséhez. Ezt a tényt a társadalom
azzal „veszi tudomásul”, hogy (a jelenlegi nyugdíj korhatár - 65 év után) „nyugdíjazza”
ezen tagjait, megállapít egy nyugdíj összeget és ezzel a dolog el van intézve. Az tapasztalható korunkban, hogy differenciálódik
az IDŐSKOR jelentése, ezáltal egyáltalán nem kezelhető egységes „tömegnek”. Ez
az egyre növekvő arányú IDŐS embercsoport (21-25 %) „ne felejtődjék el”.
Minél többet sikerüljön a társadalomnak „megtartani” a képességeiknek,
erőbírásunknak megfelelő tevékenységben, és akinek már erre „nem lesz ereje” egyre
kevésbé „maradjon magára”. Ez a fejezet több szempont szerin „járja körül” a
szükséges differenciált társadalmi hozzáállást és a különböző ellátási, támogatási
szolgáltatások szükségességét. Az 1. táblázat csak nagyon vázlatosan próbálja
bemutatni, hogy az évek számának előrehaladtával, idősödéssel (átlagban tíz
éves „korszakokra” bontva, a fizikai, az egészségi és a szellemi állapotok
változásának megfelelően „húzza meg” a korosztályok „határéveit”). JELENTŐSEN
eltérő élettani, közösségi, ellátásbeli jellemzőkkel bíró
csoportok „alakulnak ki”, amelyeken belül még árnyaltabb leírást igényel az,
hogy egészen másképpen jelentkeznek a „tünetek” a nőknél és a férfiaknál. Táblázat. Az emberi élet „második felének korszakai”, ahogy
azt Európában és Magyarországon szakmai körökben a XXI. század első
évtizedeiben „látják”:
|
Időskori
veszteségélmények A legjelentősebb változást az 55-65
éves korunktól az életünk első fél évszázadához viszonyítva többnyire,
a munkához, a családhoz és az egészséghez kötődő IDŐSKORI
VESZTESÉGÉLMÉNYEK okozzák, amik következménye a fokozott
életminőség romlás (https://univtv.pte.hu/videok/lampek_kinga_idosodo_tarsadalmak_esely_vagy_veszely) Ezek a veszteségélmények a munka, a család és az egészség terén
következnek be: A korábbi munkánk „befejezésével, nyugdíjaztatással
együtt járó” veszteségélmények - a foglalkoztatottság megszűnése és az ezzel járó jövedelmek
csökkenése következik be, ami az utóbbi évtized „nyugdíjnövekedésének” mértéke
miatt együtt jár egy reáljövedelem csökkenéssel, elszegényedéssel - a munkatársi és társas kapcsolatok jelentős
csökkenése, gyakran megszűnése A családunkkal kapcsolatos veszteségélmények - gyerekeink új családot alapítanak, „kirepülnek”,
más városba, akár külföldre költöznek, - házastársunk elvesztése (halál, vagy korábbi válás
miatt) - egyszemélyes háztartásban élésünk: a 70 évnél
idősebb nők 50 % egyedül él, ez az arány férfiaknál, „csak” 25 %, - és gyakran bekövetkezik a „leghűségesebb társunknak”,
a kutyánknak az elpusztulása is. Az egészséghez kötődő veszteségélmények - minden másodikunknak van krónikus betegsége
ezek közül egy, vagy több is: szív- és érrendszeri betegségek, daganatos
betegségek, mozgásszervi és mentális betegségek, diabetes, demencia stb. - általánossá válik az egészségügyi ellátás
fokozott igénybevétele (gyógyszerek, sűrűbb lesz a kórházi kezelés), - izületi és izom betegségek miatt jelentős a tevékenységkorlátozottságunk,
az ÖNELLÁTÓ KÉPESSÉGÜNK egyre fokozottabb csökkenése - egyre gyakoribbak a sérülések, és a súlyos
balesetek is |
Időspolitika Az időspolitika átfogóan egy olyan szakpolitikaként
határozható meg, amely
az idősek (65+) életminőségével, szükségleteivel, társadalmi szerepével
foglalkozik, alapja pedig a nemzedékek közötti társadalmi
konszenzus. Az állami időspolitikának azt kellene
megcéloznia, hogy olyan ellátások, szolgáltatások álljanak rendelkezésre az
idősek és velük együtt a formális és informális gondozóik számára, melyek
biztosítják, hogy a rendelkezésre álló gondozási kapacitások összhangban
legyenek a szükségletekkel. Ha az állam nem értékeli át a saját
szerepét a gondozási krízisben, egyre nagyobb számban maradnak majd a
rászoruló idősek ellátás vagy bármilyen gondozói segítség nélkül. A demográfiai idősödésből fakadó
társadalmi, közpolitikai problémák sokrétűek. Ide tartozik többek között a
társadalombiztosítási és nyugdíjrendszerek fenntarthatósága, az időskori életminőség,
a tartós gondozás témaköre. Jelenlegi helyzet A szociális szolgáltatások rendszerét (államigazgatási szervek, pénzbeli ellátások,
szolgáltatások, jogosultságok, férőhelyszámok, nyilvántartások stb.) a szociális
igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény
(Szt.) szabályozza. A gondozás egyre inkább áruvá válik: A belső korösszetétel, 65-90 év között változik. Míg 1990-ben 260 ezer, 2016-ban már 412 ezer 80
évesnél idősebb lakost számlált a KSH. 2021-ben a 65 év felettiek
száma: 2 017 ezer. (Megoszlásuk: 65-69:
662 ezer, 70-79: 888 ezer, 80+: 466 ezer ) Nemek
szerint jelentősek az eltérések Ugyanakkor a várható élettartammal nem jár együtt az egészségben
töltött idő, A KSH adatai szerint 2016-ban a
férfiak és a nők egészségben várható élettartama 70-71 éves korig terjed. Krónikus betegségről a 65 év feletti válaszadók 80%-a számolt
be. A gondozási szükségletek növekedése
szorosan összefügg a demenciával érintett idősek számának
növekedésével is. Magyarországon jelenleg körülbelül 200–250 ezer főt érint a
demencia |
Szociális alapszolgáltatások, szakosított ellátások, szociális
szolgáltatások finanszírozása Falu- és tanyagondnoki szolgáltatás Étkeztetés. Házi segítségnyújtás. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Nappali ellátás (idősek klubja). Szakosított ellátások Az ápolást, gondozást nyújtó intézmény (idősek otthona)
az önmaguk ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képes személyek
elhelyezésére és ellátására szolgál Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények (időskorúak gondozóháza) ideiglenes jelleggel, legfeljebb egy évi
időtartamra teljes körű ellátást biztosítanak. Nyugdíjasházak önmaguk
ellátására képes idős embereknek A szociális szolgáltatások
finanszírozása Az államháztartáson kívüli szervezetek,
mint fenntartók közül külön ki kell emelni az egyházakat, mivel az általuk fenntartott intézmények nem csupán
az önkormányzatoknak biztosított támogatást kapják meg, hanem ún. kiegészítő
egyházi támogatásban is részesülnek. Országosan összesen 7324
telephelyen nyújtanak valamilyen szolgáltatást időseknek. Korcsoportos viszonyításban házi
segítségnyújtás szolgáltatást a korcsoport 7%-a, míg idősek
otthonában ellátást csupán 3% tud igénybe venni. A szociális és az egészségügyi rendszerek
integrálására lenne szükség Az egészségüggyel való együttműködést
indokolnák az ellátórendszerek fenntarthatóságának szempontjai, illetve az,
hogy a szociális és egészségügyi problémák nagyon gyakran összefüggnek,
a gyógyítás együtt kellene, hogy járjon szociális
munkával, szociálpolitikai beavatkozásokkal. Ilyen volt például 2003-ban az ún.
ápolási biztosítás bevezetésének ötlete, 2005-ből az Integrált
Szociális és Egészségügyi Rendszer, A
rendszer a következő elemekből épült volna fel: Szociális és Egészségügyi
Szükségletfelmérő Intézet, alapellátás szintjén: a háziorvos, otthoni
szakápolás, házi szociális gondozás; akut egészségügyi ellátás: kórház,
nappali kórház, szakellátás (krónikus ellátás): ápolási intézmények, gondozó
házak, idősek napközi otthona, jelzőrendszerek, geriátriai/gerontológiai
centrum, bentlakásos elhelyezést nyújtó intézmények: szociális otthonok,
nyugdíjas házak, apartman ház, lakópark, illetve esetmenedzsment A fejlesztési
tervekben szerepelt továbbá szociális bérlakások építése kimondottan idősek
számára Jó ötlet volt a szakápolási otthon, mint új
szakellátási forma, |
Az idősellátást érintő szakpolitika változása a
rendszerváltástól 2018-ig Uniós cél az otthoni professzionális ellátás fejlesztése, az idősek otthoni gondozásának preferálása, ezzel
párhuzamosan az informális gondozók státuszának rendezése a drága intézményi
ellátással szemben. Még elképzelés szinten sem születtek
meg a gondozó családokat segítő háttérszolgáltatások, nincs kliensvédelmi
rendszer, hiányzik a gondozási politika összehangolása a
foglalkoztatáspolitikával. Az intézményi ellátásban nem sikerült meghaladni
az őrző-ápoló szemléletet – ennek a financiális okokon túl a szakemberképzésben,
tudáshiányban keresendők az okai Nincs az ágazatnak hosszú távú, a fenntarthatóságot biztosító, de
szakmailag megalapozott, a társadalmi változásokat szem előtt tartó
stratégiája, a
szociális ügyekért felelős miniszter szerepe csekély. Professzionális gondozók szükségessége A szociális területen dolgozó 60 ezer
főállású szakmai munkát végző munkavállaló 91%-a nő. több mint harmada 50
évesnél idősebb, és mindössze 7,5 százalékuk fiatalabb 30 évesnél. néhány
éven belül a szociális területen dolgozók iránti kereslet hirtelen növekedni
fog. A szociális területen dolgozók
munkájának nagyon alacsony a társadalmi megbecsültsége. a szociális
felsőoktatási képzés alacsony szintre sűlyedt. Informális gondozás: családi gondozók A 15–64 éves népesség
5,6%-a gondoz rendszeresen erre rászoruló
beteg, fogyatékossággal élő 14 évesnél idősebb személyt. A 45–64
évesek 8,9%-a, ebből az ilyen korú nők 10,4%-a gondoz. Minél nagyobb az állami részvétel (pl.
nagyobb a finanszírozás, több a férőhely, tehermentesítő szolgáltatások
vannak, a családi gondozók munkáját elismerik és honorálják), annál nagyobb
arányban vesznek részt a családok is a gondozásban. Ápolási díj Minél intenzívebb a gondozási szükséglet, annál inkább a nőkre
marad a feladat. A többség
szerint méltánytalanul alacsony az ápolási díj összege, emiatt
sokan aggódnak a nyugdíjuk miatt. A felnőtt családtagot ápoló családi gondozók
becsült száma 400–600 ezer fő. Nagyon fontos lenne az ápolási díj jelentős emelése,
az otthonápolási tevékenység munkaviszonyként való elismerése |
Európa 2020 Stratégia Az Európa 2020
Stratégia értelmében
a 20–64 évesek foglalkoztatási rátáját a jelenlegi 69%-ról legalább 75%-ra
kell növelni, különösen a nők és az idősebb munkavállalók
nagyobb mértékű foglalkoztatásának ösztönzésével. 2019 áprilisában szavazta meg az Európai
Parlament „a szülők és gondozók vonatkozásában a munka és magánélet közötti
egyensúly megteremtéséről"
szóló irányelvet, melyet három
éven belül kell a tagállamoknak beépíteniük a jogrendjükben. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=COM:2017:0253:FIN
) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/DOC/?uri=CELEX:52017PC0253&from=HU
Időspolitika „állami oldala” A magyar állam jelenleg a GDP 0,4%-t
költi csupán idősek ellátására. A
gondozási deficit egyre jobban növekszik. A professzionális
gondozók átlagéletkora 50 év körül van,
hamarosan tömegesen fognak nyugdíjba vonulni. Jelentősen át kell gondolni az időspolitika „civil
szervezeti oldalát” és a „családi szintű oldalát” |
Az
időskori veszteségélmények időbeli „kitolásának” módszertana Mit lehet tenni korszakonként az időskori
veszteségélmények időbeli „kitolására” azért, hogy minél tovább sikerüljön
párokban, közösségekben, de még egyedül is az „önellátást” megvalósítani.? - Hogyan „orvosolhatók” az egyes veszteségélmények az
idő előrehaladtával, hogy ameddig csak lehet, hasznos, önmagát minél tovább
és minél sokrétűbben ellátni tudó tagjai legyünk társadalmunknak? - Mit és meddig tudunk ezek „ellen” tenni saját,
kisebb, nagyobb közösségünkben végzett tevékenységünk során? Milyen kor és érdeklődési
kör szerinti összetételűek legyenek ezek a közösségek? - Honnan lesz tudásunk és „erőnk” a folyamatosan
növekvő nehézségek „visszafogására”? - Ha már egyedül nem megy, vannak-e és mik a „fokozatai”
a segítésnek, támogatásnak, gondozásnak. - „Milyen feltételek” esetén legyen szükséges a humánus,
minél összetettebb, majd teljes segítségre? Orvosolandó feladatok: - jövedelmek csökkenése, reáljövedelem csökkenése, elszegényedés - társadalmi kapcsolatok megszakadása - a státusz-, a kompetencia-, és a
presztízsveszteség - „egyedül maradás” - gyerekeink, unokáink elköltözése - krónikus betegségek „megjelenésének” időbeli „kitolása”
(szív- és érrendszeri betegségek, mozgásszervi és mentális betegségek, diabetes,
daganatos betegségek) - fizikai legyengülés, kihagyó emlékezet - sérülések, és a súlyos balesetek - önellátóképességünk csökkenése - alkalmazkodóképesség elvesztése az változások, új
dolgok irányában (új elektronikus eszközök, internet,..), ragaszkodás a
korábbi megszokott dolgokhoz, - hasznosnak vélt tevékenységek elmaradása,
elhagyása Az
„orvoslás” módjai: Újszerű javaslatok idősek „mozgósítására” A fentiekre adott válaszok Paradigmaváltás
az IDŐSPOLITIKÁBAN. ÚJ IDŐSPOLITIKA célkitűzései (Gyarmati
Andrea; Brettner Szőllősi: Szakpolitikai víziók Szakmai törekvések) Erősödjön az idősek körében az addig élvezett
életminőség megőrzésének fontossága Legyen egyre több profi szakember az időspolitikában
(jelentős szakemberképzés) Közösségszervező szociális munkások, akik az idős
egyesületeket szakmailag támogatják „Internet szervezés”: középiskolások (lányok, fiúk)
„örökbe fogadnak egy-egy idős nőt, férfit” Idősotthonok és óvodák, iskolai napközik közeli (akár
egy) épületbe szervezése Kulturális, ismeretterjesztő rendezvények (kis
költséggel) |
Milyen
támogatói, gondozói, segítői rendszerek vannak most? Napi gyakorlat idős emberek „kezelésével”
kapcsolatban (otthon gondozás, otthonban gondozás) Hogyan oldódik meg az a helyzet, amikor
már az öngondoskodási képességünk annyira csökken (ez mindenkivel elő fog fordulni
életében), hogy vagy otthon lesz szükség folyamatos gondozásra (mert már
erősen bekövetkezik a mozgáskorlátozottság), vagy különböző minőségű OTTHONOKBAN
történik az egészségügyi ellátás. |