Idősek, fiatalok együtt
ismerkednek az infokommunikációval
Ez egy olyan
KEZDEMÉNYEZÉS, ami azt a célt tűzi ki, hogy számunkra, (idősek nagy többsége számára),
az INFOKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK (IKT) számunkra fontos részének
ELSAJÁTÍTÁSA, egyénre szabottan minél eredményesebb legyen. Idősebb emberek (~55-70 évesek) már
elég sokan részt vettünk csoportos „tanfolyamokon”, ahol „hagyományos
módszerrel” tanultunk. Van egy előadó, aki elmondja a „tankönyv fejezeteket” a
számítógéppel és a programokkal kapcsolatban. Mi hallgatjuk és próbáljuk az
egérrel „követni az utasításokat.” Eközben három-öt évenként mind
eszközöket tekintve, még inkább programokat és applikációkat tekintve, egyénként
követhetetlen a változás („fejlődésnek” is mondjuk). Úgy tűnik a hagyományos
„oktatás módszertan” nem megfelelő arra, hogy a „tanterem szerű”
technikával elfogadható sikerességgel lehessen szélesebb tömegben az új
dolgokat követni. Ugyanakkor az újabb és újabb infokommunikációs
eszközök, alkalmazások rengeteg hasznos segítséget nyújthatnának.
Ezért egy új MÓDSZERTANHOZ folyamodunk. A fiatal korosztály tagjai (már 11-12
éves kortól az egyetemistákig) az évről-évre megjelenő eszközök használatát
és az alkalmazásukat (felfokozott érdeklődésük miatt) könnyen elsajátítják. Hát „hívjuk
meg” ŐKET TANÁRAINKNAK. IDŐSEK, FIATALOK ismerkedjünk együtt az INFOKOMMUNIKÁCIÓVAL. Ehhez persze nekünk időseknek „le kell vetkőznünk”
rosszul értelmezett BÜSZKESÉGÜNKET, a fiataloknak pedig tudásukat RENDEZNI
kell, türelmesebbé kell válniuk a lassabb megértés, felfogás miatt. |
Sok mindent átgondolva fontosnak tartom
a következőket: Adjuk meg a CÉLKITŰZÉST, határozzuk meg a CÉLCSOPORTOT,
kezdjük kidolgozni a MÓDSZERTANT. Mindezt komplex módon, egymással
összekapcsolva: CÉLKITŰZÉS: „Idősek-fiatalok
együtt ismerkedjünk az
Infokommunikációs Technológiákkal (IKT)
azzal a céllal, hogy mindkettő korosztály számára megvalósuljon az EGYÜTTANULÁS
élménye és minél sikeresebb legyen, elsősorban az idősebbek számára a
technikai és informatikai ismeretek minél szélesebb körű elsajátítása a napi
élet dolgainak intézésére és az interneten elérhető „szelektált” ismeretek megszerzésére. CÉLCSOPORTOK: Idősebb
emberek és középiskolás fiatalok együttese. MŐDSZERTAN:
Teljes mértékben személyre szabott (face
to face) egyéni tanulás, oktatás, konzultáció megvalósítása. Ezt ki kell dolgozni, mert sem a
fiataloknak nincs praktikus ismeretük az „oktatásban, ráadásul az ilyenben” (a
szakmai tudásuk megvan, de rendszerezést igényel), a fogadóknak pedig erősen
hiányos a technikai ismeretük és erős az emocionális tartózkodásuk. Hogyan szervezzük meg a program „résztvevőit”? a. Hívjunk meg Középiskolás
diákokat, akik a „TANÍTÓK” lesznek.
Ezt az Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) keretében tehetik meg, mivel
érdekük „megszerezni” az IKSZ „pontokat”. Ennek során gyakorlatot
szerezhetnek a személyes kapcsolat kialakításában, aminek komoly hasznát
vehetik felnőttként. b. Hívjuk meg az idősebbek
közül elsősorban az érdeklődő,
tanulni vágyó, ugyan nagyon eltérő alapismeretekkel és lélektani hozzáállással
bíró leendő „TANULÓKAT”. Érdekünk:
minél több gyakorlati ismeretet megszerezni INGYEN az IKT terén, mert ez
fontos lehet számunkra a KAPCSOLATTARTÁSBAN, újabb ismeretek, kultúra
megszerzésében. c. Ezen két csapat tevékenységének összehangolását
egy Szakmai, koordináló csoport végezze, melynek tagjaira a javaslat: - Szakmai koordinátor, (eddig: Élménylelő Ifjúsági
Egyesület, Tasnádi Zsófia, elmenytartanoda@gmail.com) - Középiskolásokban dolgozó Iskolai Közösségi Szolgálat
tanárai, - Időseket összefogó Egyesületek Ez a GYKORLAT a következő értékekkel bír a KÖZÉPISKOLÁS
DIÁK számára: - valódi társadalmi hasznossággal bíró programban
teljesítheti az iskolai közösségi szolgálatban vállalt önkéntességet, - az idősekkel való foglalkozás hozzájárul a diák
kommunikációs és problémamegoldó képességeinek fejlesztéséhez, támogatja a
kreativitást és a kritikus gondolkodást, - a foglalkozások azonnali visszajelzésre adnak
lehetőséget, az idősek sikerélménye a digitális készségek elsajátítása terén
értékes visszajelzés és elismerés a diák számára, és az IDŐS számára - mindenki a saját tudásának megfelelő, személyre
szabott segítséget és útmutatást kap a foglalkozások során. - a digitális terep megismerése magabiztosságot ad
az időseknek, ezáltal egyre önállóbban és bátrabban tudják használni az
internetet, - maguk a foglalkozások, illetve az ott elsajátított
tudás nagyban hozzájárul szociális kapcsolataik életben tartásához. |
|
Javaslok az „együtt tanuláshoz” 8
egységre bontott „Tantervet, oktatási segédkönyvet, oktató önképző anyagot”. Ez
kortól függetlenül egyéni tanuláshoz, de a „tanítás-tanulásához” is nagyon
sok segítséget tud adni. Ennek időbeli ütemezése nagyon eltérő lehet (az
egyén eddigi ismeretei szerint ez lehet nyolc hét, vagy nyolc hónap). |
|
A „tanulmányi hetek” programja |
0 |
„ÉVNYITÓ” a TANÍTÓK és a TANULÓK ismerkedő
találkozója |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
„ÉVZÁRÓ” eredmények személyre szabott összegzése |
A javasolt internetes „OKTATÓ, ÖNKÉPZŐ” anyagokat
három helyről szedtem össze: 1. LegyélTe is MOST (https://legyelteis.hu/online_tananyagok/
) Ezek közül
választottam ki 37-et. 2. BESS (https://www.youtube.com/channel/UC2kJzOwtbmCrZBZ3hQ2PUfQ/videos
) – 154 körüli összes videóból 50 a magyar nyelvű. Ezek közül választottam ki 23-at. 3. Minden máshol elérhető (majdnem végtelen sok) jó anyagokból választottam ki 23-at. Ezeknek
a „Tanterveknek, oktatási segédkönyveknek” a FELÉPÍTÉSE: Első részében
javasolt kérdések alapján „közös” felmérés történik a „tanuló” eddigi
tudásáról, eddigi hardver, szoftver „felkészültségéről” és az IKT kívánságairól.
Ez az ismeretfelmérés az előkészített kérdések alapján e-mail útján történhet
(ezt egyénenként szükséges újabb kérdésekkel is bővíteni, amit a nagyobb
közösség számára is „átadunk”). Második lépésben
TANULUNK, KONZULTÁLUNK (párban és csoportban) az interneten megtalálható szöveges
és hang file-ok alapján. A tanulópárok lépésről-lépésre „egyénre szabva” alakítják
ki a PÁROK „képzési anyagát”, elkészítik a „SZEMÉLYI TANTERVET”. E-mail-en,
majd heti konzultációkon folyamatosan lehet összegezni a TAPASZTALATOKAT. |
Pécs,
2022. augusztus.
Összeállította: dr. Német Béla +36 30-385-2910; E-mail: drnemetbela@gmail.com